Sunday, 12 September 2010

Fantastiske Uganda

Uganda er litt mindre enn Norge, men har en befolkning på nærmere 33millioner. Nasjonalparker er spredd i hele landet. Vi bor i Queen Elisabeth National Park og har flodehesten som nærmeste nabo. Ganske uvirkelig. Her er det et rikt dyreliv og lange strekninger med savanner. Hver gang vi skal ut av Katwe er det store muligheter for å se elefanter, antiloper, bøfler eller vortesvin. I løpet av de snart åtte månedene vi har bodd her har vi sett flere deler av Uganda. Det er et land med mye variert natur og har et folkeslag med et stort hjerte. Vi har reist med bil og buss, lokale taxier og bodaboda(motorsykkel).

Lake Mburo National Park
Sørøst for Katwe og forbi Mbarara ligger Lake Mburo National Park. Etter en natt her i en av bandaene (lite hus/hytte) sto vi opp tidlig for å ta en guidet tur i parken. Vi kjørte et lite stykke før vi gikk ut av bilen for så å starte gåturen. Ganske fort så vi Impalaene. Dette er den eneste parken i Uganda som har denne typen antiloper. Vi kom utrolig nær, jeg sto bare to meter fra en stor hann, men han rikket seg ikke. En fantastisk opplevelse.

Hovedattraksjonen for oss denne dagen var å få se ville sebraer. Vi gikk en liten periode uten å se et eneste dyr. Plutselig hadde vi gått forbi fire kadavere av ulike dyreslag og sto på en diger åpen og utsatt slette. Vi begynte å tulle med at det kanskje lå en løve på lur eller noe som hadde skremt vekk alle dyrene. Rangeren vi hadde med oss begynte å fortelle om en gang hadde han møtt en veldig sinna bøffel. Han guidet tre personer da de med ett møtte en flokk med bøfler. De sto et stykke unna, men var nærme nok til at lederen for flokken reagerte og ville beskytte resten. Han tok fart og kom løpende mot dem. Rangeren fikk turistene til å søke dekning mens han skulle avlede bøffelen. Problemet var at den ene turisten begynte å løpe for å gjemme seg. Det endte med at bøffelen skiftet kurs mot han. Rangeren måtte skyte bøffelen som landet på mannen. En bøffel er ikke kjent for å være liten, så det ble en stor belastning for mannen. Men han overlevde og rangeren ble en god historie rikere. Vi bestemte oss for å komme oss videre og møtte bare et par antiloper på veien tilbake til hovedveien.

Vi måtte lete lenge før vi fant sebraene. Men da vi først fant en, fant vi mange! Sebraene var litt mer sky enn antilopene. Store åpne sletter med ikke så altfor høyt gress gjorde det lett å se. Vi kom ganske tett innpå dem og, men med en gang de så oss, la de på sprang.

Kabale
Videre dro vi til Kabale. En by sør i Uganda, ikke så langt fra grensen til Rwanda. Før vi reiste bestemte vi oss for å bruke minst mulig penger og sove billigst mulig på de ulike stedene. I Kabale fant vi det billigste, men også kanskje det koseligste stedet vi har vært. Home of Edirisa () er ikke bare et hostel, men også en restaurant, et museum og en craftshop med veldig hyggelige og serviceinnstilte ansatte. Her finner du også et av de få museumene i Uganda. Et veldig lite museum som viser hvordan en av stammene i Uganda levde for rundt hundre år siden.

Bwindi National Forrest
I god tro om at det bare var 40km til Bwindi National Forrest, dro vi midt på dagen fra Kabale. Etter relativt kort tid kom vi til en eventyrskog som tilsa at dette kom til å bli en annerledes opplevelse av Uganda. Men plutselig var vi ute av skogen og på landsbygda på en landevei som aldr tok slutt. Lite visste vi om at det var fem timer på utrolig dårlig grusvei. Vi kom frem til slutt og fant et sted vi kunne sove. Bwindi National Forrest er mest kjent for sine gorillaer. Mer enn halvparten av alle gorillaene i hele verden holder til i Uganda, og det er dette som trekker flest turister til hit. Det faktum at det koster 500dollar per døgn for gorillatracking gjorde at vi heller tok en av de kjente skogturene i parken. For bare 10 dollar gikk vi en halv dag med guide og to væpnede skogvoktere for beskyttelse. Skogen var grønn og frodig med masse av liv. Sommerfugler i alle farger fløy omkring. Naturen var helt fantastisk og temperaturen var deilig. Vi fikk se flere ulike og sjeldne apeslag. En tur som virkelig anbefales.

Vi hadde mindre lyst til å ta den lange veien gjennom Ruhija en gang til og forhørte oss litt før vi tok bilturen tilbake. Fornøyde dro vi til Ishaka og kjørte gjennom Queen Elisabeth National Park. Veien var langt ifra så dårlig som gårsdagens og vi kom oss hjem til Katwe på få timer.